Anti-hvitvask

Dagens hvitvaskingslov medfører stort fokus på styrets og ledelsens ansvar for etterlevelse av regelverket. Rapporteringspliktige organisasjoner har etablert de viktigste tiltakene i hvitvaskingsloven. Det innebærer at risikoanalyse ved etablering av kundeforhold og løpende kundeoppfølging er definert og dokumentert i rutiner, og at rapporteringsstrukturer til ledelsen er implementert.

Kvamme Associates sikrer at disse tiltakene blir iverksatt og praktisert gjennom:

Tydelig oppfølging fra ledelsen

Vår bistand til ledelsen vil være å sikre en god kultur og tilstrekkelig forståelse for regelverket, for å tilrettelegge virksomhetens operative arbeid.

Vår kompetanse bidrar til å gi ledelsen tilstrekkelig trygghet til å ta adekvate beslutninger, for å møte kravene i loven og beskytte virksomheten mot å bli misbrukt til økonomisk kriminalitet.

Implementering og operasjonalisering

Implementering og operasjonalisering av hvitvaskingslovens krav innebærer å tilpasse pliktene i loven til en praktisk gjennomføring i det daglige arbeidet i virksomheten.

Kvamme Associates bistår i å implementere risikoanalyser i bedriftens daglige rutiner. Vi bidrar til at risikoanalyser blir virksomhetsrettet slik at tiltak og innsats kanaliseres der risikoen er størst. Vår bistand er å sikre at det operasjonelle arbeidet tilfredsstiller hvitvaskingsloven krav.

Tilpasning og effektivisering av arbeidet i virksomheten

Utgangspunktet for hvitvaskingsloven er at innsatsen skal være risikobasert. Det vil si at rutiner, tiltak, ressurser, prosesser, organisasjon, IT-støtte, tredjepartsleveranser etc., skal være tilpasset virksomhetens størrelse og definerte risikoprofil. Det operative arbeidet må organiseres riktig og prosesser standardiseres og effektiviseres. Dette fører til sparte kostnader og ressurser.

Vår bistand bygger på mange års erfaring fra arbeid med operativ tilnærming til regelverket.