CCO support
for hire

– Fra etablering av antikorrupsjons-programmer til viktig lederrolle

En rekke norske virksomheter opererer under stadig mer dynamiske og komplekse juridiske, regulatoriske, sosiale og økonomiske forhold. Det er et økende press særlig mot selskaper som har internasjonal tilstedeværelse.

Rollen til Chief Compliance Officer (CCO) har blitt mer og mer viktig for norske foretak. Over de siste årene har ansvarsområdet utviklet seg dramatisk. Mens hovedansvaret tidligere lå i etableringen antikorrupsjonsprogrammer for etterlevelse av regler og krav, har CCO i økende grad en sentral lederrolle i virksomheten.

Rollen har også fått anerkjennelse av CEO, hvilket er riktig og nødvendig fordi Compliance-funksjonen ivaretar helt sentrale kontrollfunksjoner for CEO. CCO er likevel uavhengige i sine råd og vurderinger.

En CCO har omfattende forretningsmessig ekspertise, tenker strategisk, og kommuniserer effektivt med alle ledd i organisasjonen. Vedkommende har også innflytelse på organisasjonskulturen og er en styrke for virksomhetens største verdi – dets omdømme.

Våre partnere i Kvamme Associates har lang erfaring med praktisk implementering av lover og reguleringer innenfor antikorrupsjon, anti-hvitvasking og annen økonomisk kriminalitet, samt prinsipper og forventninger knyttet bærekraft, menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og miljø (ESG). Vår sterkeste konkurransefordel er vår omfattende praktiske erfaring innenfor disse temaene.

Vi tilbyr

• Råd til selskapsledelsen med struktureringen av en moderne og effektiv Chief Compliance Officer-rolle: roller og ansvar, rapporteringslinjer, strategiske mål, forbedringsprogrammer av selskapskulturen, etc.

• Dersom du ikke allerede har en Chief Compliance Officer, kan vi bistå din virksomhet med etableringen av et risikobasert compliance-program. Dette vil hjelpe deg til å forstå om og hva du behov for ved en fremtidig Chief Compliance Officer.

• Vi bistår nåværende Chief Compliance Officers i styrkingen av rolle og oppnåelse av målsettinger: konkrete arbeidsoppgaver (risikovurdering, tredjepartsvurderinger, opplæring og kontrolltiltak etc), utarbeidelse av strategi for å nå målsettinger på kort og lang sikt, og hvordan få økt gjennomslag i alle deler av virksomheten, herunder selskapsledelsen og styret.

Kvamme_associates_CCO2.jpg